Verdonin kanjoni

Verdonin kanjonia on kuvailtu yhdeksi Euroopan kauneimmaksi jokikanjoniksi. Se on 25 km pitkä ja syvyyttä on paikka paikoin 700 metriä. Se laskee turkoosin siniseen tekojärveen Sainte-Croix du- Verdon. Paikka on mainittu turistioppaissa jo vuonna 1850. Matkan varrella on monipuoliset ajanvietto mahdollisuudet. Täällä voi vaeltaa, vuokrata kajakkeja, laskea koskea, vuorikiipeillä, lentää liitovarjolla, ratsastaa jne.

Suuntasimme www.lomariviera.fi asunnolta klo 8.00 Grassen kautta Napoleonin reittiä kohti kanjonia. Olemme käyneet täällä kaksi vuotta sitten mutta nyt teki mieli tehdä tämä kokopäiväretki uudelleen. Laukkuun pakkasimme aurinkorasvaa, eväitä, kameran, uikkarit ja iloisen retkimielen.

Lämpötila oli jo lähtiessä + 25 astetta. Kipusimme aina 1200 metriin  asti. Liikennettä ei ihan hirveästi vielä näin lomakauden alussa ollut.

Pysähdyimme Castellanen kylässä. Ensi kerralla pitää kivuta tuonne mäen päällä olevalle luostarille.

Matka jatkui kohti La Palud sur Verdonia. Tästä olisi voinut jatkaa suoraan kohti Lac de Croix Sainte tekojärveä mutta käännyimme vasemmalle Route de Cretesille. Tämä lenkki kannattaa tehdä koska siellä on ehkäpä parhaimmat näköalat alas kanjoniin. Seurasimme kun haukat lentelivät kanjonin yllä ja vuorikiipeilijät valmistautuivat laskeutumaan alas. Suoraa pudotusta on lähes 800 metriä. Ihan hirvitti tuo touhu 🙂

Matka jatkui serpentiinitietä alas. Tie oli paikoin todella kapea eikä turvakaiteita ollut. Onneksi tätä tietä sai ajaa vain yhteen suuntaan.

Saavuimme turkoosin siniselle tekojärvelle ja suuntasimme suoraan kohti rantaa. Vuokrasimme tänä vuonna moottoroidun veneen joka harmiksemme ei liikkunutkaan yhtään sen nopeampaa kuin polkuveneet. Luulimme että sillä olisi ehtinyt tunnissa pidemmälle kanjoniin. Ensi kerralla otamme paatin kahdeksi tunniksi. No ei tullut ainakaan hiki.

Palasimme asunnolle moottoritietä. Aikaa retkeen kului 11 tuntia, kilometrejä n. 300 km, järkyttävä määrä valokuvia ja muutama videon pätkä.

Suosittelemme lämpimästi !

Asuntoamme Juan les Pinsissä voi vuokrata www.lomariviera.fi sivujen kautta.