Päivä Verdonin kanjoneilla

Lähdimme aamulla klo 8.00 Grassen kautta Napoleonin reittiä kohti Verdonin kanjoneita. Lämpötila tuossa vaiheessa oli +25 astetta. Autoon oli pakattuna uimatarvikkeet, aurinkorasvaa, vettä, eväät kylmälaukussa, karttoja, navigaattori sekä iloinen retkimieli.

Tie oli kapea ja mutkikas. Pysähdyimme välillä ihailemaan maisemia. Serpentiiniteitä noustiin aina vaan korkeammalle. Kävimme n. 1200 m korkeudessa. Liikennettä oli Grassen jälkeen suhteellisen vähän.
Ensimmäinen pysähdyspaikka oli ihastuttava pikkukylä Castellane. Kävimme turistitoimistossa ja joimme kahvin ja limonadin pienessä kuppilassa. Groisantteja ei ollut 😦

Castellanen jälkeen naputimme navigaattoriin La Palud sur Verdon ja hieman ennen kaupunkiin saapumista käännyimme vasemmalle tien haarasta, jossa luki Route de Cretes. Uskomattomat maisemat. Pysähdyspaikoilta ihailimme Verdon kanjonia. Suoraa pudotusta oli lähes 800 metriä. Haukat leijailivat jyrkänteen yllä ja muutama vuorikiipeilijä valmistautui laskeutumaan alas. Hurjaa homma. Söimme eväät takanamme jyrkkä kallionseinämä:)

Matka jatkui. Tie kapeni eikä kaiteita juurikaan ollut. Onneksi vastaantulijoita ei pahemmin näkynyt.
Matkan varrella olisi ollut mahdollista kävellä alas joelle ja laskea vaikka koskea. Jätimme kuitenkin tämän elämyksen toiseen kertaan. Rotkojen yllä voi myös harrastaa liitovarjoilua. Lisäksi voi patikoida, ratsastaa, vuorikiipeillä,  vuokrata pyöriä ja purjehtia.

Navigaattoriin seuraava etappi. Moustiers-Sainte-Marie. Matkalla avautui upea näkymä Lac de Croix Sainte-järvelle. Turkoosin sininen vesi oli vaikuttava näky. Ajoimme vielä tässä vaiheessa ohi tästä koska olimme saaneet ystäviltämme vinkin edellämainitusta viehättävästä kylästä järven pohjoispäässä.

Sitten kohti loppuhuipennusta. Polkuveneellä kanjoniin 🙂 Maksoimme 14 euroa tunnin kuntoilusta. Vuokrattavana on myös moottoroituja pikku veneitä sekä kanootteja.

Palasimme kotiin Draguignanin ja moottoritien kautta väsyneinä mutta monta kokemusta rikkaampana. Aikaa meni 12 tuntia, kilometrejä arviolta 300 km, muistona 280 valokuvaa ja muutama videon pätkä.